Home > Nieuws > Coördinatorendag Johanniter vrijwilligersgroepen

Coördinatorendag Johanniter vrijwilligersgroepen

07 februari 2024

Op dinsdag 23 januari jl. organiseerden we een bijeenkomst voor de coördinatoren van de vrijwilligersgroepen. Met ieders input was het een zeer inspirerende middag!

Dit keer was de Johanniter Opvang in Ede de ontmoetingsplaats, waarbij gastheer Pieter Weerd ons gastvrij onthaalde.

Bestuurslid Floor van Dedem kwam bij de start speciaal naar Ede om ons welkom te heten en ons een inspirerende bijeenkomst toe te wensen. Vrijwilligers zijn belangrijk en we willen als stichting zoveel mogelijk betekenen om coördinatoren en vrijwilligers goed toe te rusten. Aansluitend vertelde Pieter over het werk van de Opvang, waarbij hij een interessant filmpje liet zien.

Meer info over het werk van Johanniter Opvang: www.johanniteropvang.nl

Een van de activiteiten van Johanniter Nederland is het ondersteunen van de Johanniter vrijwilligersgroepen. Coördinatoren hebben veelal een solitaire functie, dus ook het onderling ontmoeten en het uitruilen van kennis & ervaringen zijn van grote waarde.

Werving en behoud van vrijwilligers

Ieder had vragen en ieder had zeer bruikbare voorbeelden over de mogelijkheden van werving en behoud. Zo leerden we van elkaar, en ontstonden er mooie gesprekken. Vaak zijn ideeën en creatieve oplossingen zomaar bruikbaar voor een andere organisatie!

Schoolpleinfilmpjes

In kleine teams werd nagedacht over thema’s om nieuwe leerfilmpjes te maken voor ons ‘Schoolplein’. Op deze speciale pagina op onze website, kunnen vrijwilligers in een kort filmpje snel iets oppikken over hoe ze (beter) met specifieke situaties kunnen omgaan. Er is lange lijst gemaakt en we kijken ernaar uit om mét enkele coördinatoren scripts te ontwikkelen en te gaan filmen.

Het huidige aanbod vind je hier: Johanniter Schoolplein.

De middag was te kort… We namen afscheid met de belofte dat via Johanniter Nederland elkaars contactgegevens worden verspreid. Zodat coördinatoren elkaar kunnen vinden, en ook samen een sterk netwerk kunnen vormen.