Home > Nieuws > Dementietheater ‘Dag mama’ was groot succes

Dementietheater ‘Dag mama’ was groot succes

09 oktober 2017

Op 2 en 4 oktober heeft Johanniter Nederland aan al haar vrijwilligers de gelegenheid gegeven om het dementietheater ‘Dag mama’ te bezoeken. In totaal hebben we met deze voorstelling vele honderden mensen kunnen bereiken.

Door middel van een educatieve theatervoorstelling met levensechte scenes konden mensen in de huid kruipen van de mens met dementie. Men kon als nooit tevoren beleven wat de ziekte met iemand doet.

Een van de reacties: ‘Dank jullie wel voor afgelopen woensdag. Ik vond het echt een geweldige avond. Prachtig stuk, goed gespeeld, leerzaam humorvol en emotioneel. Mooi ook dat gevoelens van alle kanten werden belicht: van moeder zelf, de dochter en de verzorger. Echt prachtig, zou er zo nog een keer naar toe willen gaan.’

Theatervoorstelling ‘Dag Mama’ verscheen het afgelopen jaar veelvuldig in de landelijke media, en wordt alom geprezen. We waren dan ook verheugd dat we deze voorstelling gratis konden aanbieden aan ‘onze’ vrijwilligers.

Wij hebben hiervoor gekozen omdat vrijwilligers in de zorg meer en meer te maken krijgen met mensen met dementie en er veel vragen zijn over de omgang met hen. Met deze voorstelling wilden wij mensen meer begrip en kunde te geven op dit gebied.

In het deel na de pauze werd op een aansprekende en toegankelijke wijze een selectie van inzichten en handvatten uit psychologie en hersenkunde gepresenteerd. Zo kreeg het publiek nog meer inzicht in wat dementie met iemand doet en hoe je daar het beste mee kunt omgaan. Zodat het leven met dementie zoveel mogelijk een gelukkig leven kan zijn.

We kijken terug op enkele leerzame voorstellingen. We vertrouwen er op hiermee vrijwilligers, mantelzorgers en zorgprofessionals voldoende aanknopingspunten te hebben gegeven om de wereld van dementerenden beter te begrijpen en daarop in te spelen.

De twee middagen en de avond boden ook veel gelegenheid tot contact; vóór de voorstelling, in de pauze en na de voorstelling. Bekenden konden elkaar ontmoeten, er werden nieuwe contacten gelegd en er werden heel veel mooie gesprekken gevoerd. Want de voorstelling maakte veel los. Kortom, het waren zeer waardevolle bijeenkomsten.

Een compilatie van deze voorstellingen in het Gooiland theater in Hilversum én de reacties kunt u hier bekijken.

Meer informatie over de voorstelling ‘Dag mama’ vindt u hier.