Home > Nieuws > Eerste spelduitreiking Kruispost Amsterdam

Eerste spelduitreiking Kruispost Amsterdam

27 juni 2024

Sinds vorig jaar is een nieuwe vrijwilligersgroep van Johanniter Nederland actief bij Kruispost in Amsterdam. Stichting Kruispost is opgericht in 1983 en biedt medische en psychosociale zorg aan onverzekerde en ongedocumenteerde Amsterdammers die in de reguliere zorg geen hulp kunnen vinden. Elk jaar verrichten de vrijwilligers ruim 12.000 consulten.

Donderdag 20 juni 2024 vond voor het eerst een spelduitreiking plaats. Als een vrijwilliger 1 jaar in dienst is, heeft deze recht op de Johanniter-hulpspeld. Drie heren ontvingen dit jaar zelfs een Medaille van Verdienste, een blijk van waardering voor uitzonderlijk vrijwilligerswerk:

Paul Macco (midden) heeft 13 jaar lang Kruispost ondersteund, gediend, voorzien van kennis en van gelach en plezier. Hij heeft zijn netwerk succesvol ingezet om ook mondzorg bij de Kruispost op te zetten. Daarnaast heeft hij veel kennis en ervaring overgedragen aan alle jonge vrijwilligers die hij heeft ingewerkt bij Kruispost. Na deze spelduitreiking ruilt hij Kruispost in voor nieuwe avonturen in het buitenland.

Taco Kwee (rechts op de foto) is tandarts-implantoloog en al 14 jaar vrijwillig tandarts bij Kruispost. Naast zijn werk als tandarts heeft hij ook jaren achtereen met veel succes het coördinatorschap voor de Kruispost-tandartsen op zich genomen. Enige tijd geleden is het Taco gelukt om een flinke donatie binnen te slepen voor Kruispost, iets waar ook zijn collega’s hem enorm dankbaar voor zijn.

Tom Matthews (links op de foto) heeft maar liefst 16 vrijwilligersjaren bij Kruispost op zijn conto. Toen de omstandigheden erom vroegen, is hij zelfs een half jaar als crisismanager aan de slag gegaan. Als voortrekker wist hij het team te enthousiasmeren voor de broodnodige digitalisatie, iets wat in veel organisaties op de nodige weerstand kan rekenen. Inmiddels is hij ook lid van de Raad van Toezicht van Kruispost. En of het nog niet genoeg is: ook buiten Kruispost zet Tom zich eindeloos in voor onze medemens die het zo hard nodig heeft. De Johanniter speld is ook hem enorm gegund.

Johanniter Nederland wil dit uitzonderlijke drietal heel hartelijk bedanken. Ook namens al die mensen die zij in de loop der jaren hebben geholpen. Geweldige veel dank!