Home > Over ons > Cijfers en beleid

Cijfers en beleid

Inzicht in bedrijfsvoering en processen

Dankzij de inzet van duizenden vrijwilligers en de financiële bijdrage van vele fondsen kunnen wij onze doelstellingen realiseren. Het is daarom niet meer dan logisch dat wij de morele verantwoordelijkheid voelen om efficiënt met onze middelen om te gaan en dat we hoge eisen stellen aan rapportage, bedrijfsvoering en transparantie. We streven naar een zo hoog mogelijke impact van onze activiteiten.

Onderstaande documenten geven inzicht in onze processen en in ons beleid.

Meerjarenplan 2024 - 2026

In ons meerjarenplan schetsen wij de toekomst zoals wij die voor ons zien. Wij beschrijven hierin de strategie van onze organisatie, waarbij we onze doelen voor de komende periodes duidelijk formuleren. Daarnaast presenteren we een routekaart op hoofdlijnen met iets meer detail voor het eerste jaar.

Jaarrekening 2023 (verschijnt in juli 2024)

De jaarrekening bevat meerdere onderdelen. De balans geeft een overzicht van de bezittingen, schulden en het eigen vermogen onze organisatie. De winst- en verliesrekening toont de opbrengsten en kosten over een bepaalde periode, wat resulteert in de winst of het verlies. De toelichting biedt extra informatie en verduidelijking over de cijfers in de balans en de winst- en verliesrekening.

Jaarverslag 2023 (verschijnt in juli 2024)

In het jaarverslag legt het bestuur verantwoording over het gevoerde beleid en de behaalde resultaten van het afgelopen jaar. Het bevat de financiële cijfers van de stichting, een overzicht van de activiteiten, de visie van het bestuur en de plannen voor de toekomst.

Begroting 2024

Jaarlijks stellen we een begroting samen die de verwachte financiële resultaten toont.

Meerjarenplan 2023 – 2025

Met het meerjarenplan willen wij richting en kader geven aan de ontwikkelingen van de stichting in de periode 2023 t/m 2025.

Meerjarenbegroting 2023 – 2025

In de meerjarenbegroting willen wij financiële richting geven aan de ontwikkelingen van de stichting in de periode 2023 t/m 2025.

Jaarplan 2023

In ons jaarplan beschrijven we de geplande activiteiten voor het komende jaar.

Jaarverslag 2022

In ons jaarverslag beschrijven we wat er in het betreffende jaar in onze organisatie gebeurd is.

Jaarrekening 2022

In onze jaarrekening geven we jaarlijks een overzicht van de financiële situatie van de stichting.

Begroting 2023

Elk jaar stellen wij een begroting op waarin de verwachtte financiële resultaten worden weergegeven.

AO/IB

De wijze waarop wij onze administratie inrichten en toetsen wordt beschreven in de AO/IB.

Statuten

In onze statuten worden de verantwoordelijkheden, doelstellingen en procedures van onze stichting beschreven.

CBF

Johanniter Nederland is een door het CBF erkend goed doel. Dit betekent dat de stichting voldoet aan de kwaliteitseisen die het CBF stelt aan fondsenwervende organisaties met een maatschappelijke doelstelling.

AVG

Vanaf 2017 neemt Johanniter Nederland maatregelen in het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De uitvoering hiervan is een continu proces. Met eventuele samenwerkingspartners worden verwerkwerkersovereenkomsten gesloten. De AVG-verklaring laat zien dat wij aan de wettelijke bepalingen voldoen.

Privacyverklaring

Johanniter Nederland hecht veel waarde aan de bescherming van persoonsgegevens. In onze privacyverklaring geven wij aan hoe wij omgaan met persoonsgegevens.

Integriteitsbeleid

We vinden het belangrijk om stil te staan bij integriteit. Daarom hebben we vastgelegd wat de gedragsrichtlijnen zijn voor iedereen die bij de stichting betrokken is en hebben we beschreven met welke afspraken en processen we integriteitsschendingen willen voorkomen.

Klachtenprocedure

Wij gaan zorgvuldig met klachten om en vinden het belangrijk om een goede klachtenafhandeling te hebben. Klachten kunnen gemeld worden middels het klachtenformulier. De wijze van afhandeling staat beschreven in de klachtenprocedure.

ANBI

Johanniter Nederland is een Algemeen nut beogende instelling (ANBI). Dat is aantrekkelijk voor donateurs omdat giften aan een ANBI belastingvoordeel kunnen opleveren. De Belastingdienst stelt als voorwaarde dat informatie over de organisatie jaarlijks wordt gepubliceerd.