Home > Nieuws > Trotse huisarts ontvangt Medaille van Sint Jan

Trotse huisarts ontvangt Medaille van Sint Jan

01 juli 2024

Eén van de hoogtepunten van de Ridderdag 2024 was de uitreiking van de bijzondere Medaille van Sint Jan aan huisarts dokter Willem Venneman. Hij ontving de Medaille voor 16 jaar vrijwilligerswerk bij de Stichting Kruispost Amsterdam én voor zijn levenslange inzet voor alle gemarginaliseerde groepen in de samenleving.

Al 50 jaar geleden verleende dokter Venneman gezondheidszorg aan migranten. Hij werd daarin bijgestaan door zijn vrouw Saskia, die er zelfs een florissante baan voor heeft opgegeven. Mooie en zelfs dappere keuzes, want in die tijd werd door vakgenoten behoorlijk neergekeken op het werk van dit echtpaar. Het versterkte de onderlinge band en maakt het tweetal nog hechter dan voorheen.

Afbeelding van een glimlachende man met grijs haar en een baard, gekleed in een lichte colbert waarop een medaille prijkt. De man staat in de tuin van een negentiende eeuws kasteel. Op de achtergrond staan circa 100 mensen in zeer nette kleding met elkaar te converseren.

Dokter Willem Venneman draagt de Medaille van Sint Jan tijdens de Lustrum Ridderdag van de Johanniter Orde in Nederland.

‘Eigenlijk was elke nacht een nachtdienst.’

Het werk van dokter Venneman en zijn echtgenote raakte bekend onder de migranten. Als gevolg trokken steeds meer migranten vanuit verschillende windstreken richting de praktijk van dit onafscheidelijke team. Ondanks de minachting van vele collega’s gingen zij onverminderd door met het verlenen van gezondheidszorg aan deze groeiende groep mensen. Saskia vertelt: ‘De praktijk was er altijd. We werkten van zondag tot zondag, inclusief avond- en weekenddiensten. Als Willem van huis was dan hield ik de telefoon in de gaten. Eigenlijk was elke nacht een nachtdienst.’ Uit interesse voor zijn patiënten leerde dokter Venneman maakte hij zelfs reizen naar Turkije en leerde hij de Turkse taal.

Vechten voor acceptatie en spectaculaire groei

De negatieve vooroordelen hadden veel impact. Omringende huisartsen verzonnen lelijke bijnamen, aansluiten op de huisartsengroep in de buurt bleek een brug te ver. Op advies van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) werden co-assistenten zelfs niet toegelaten tot de praktijk. Gelukkig toonde het tweetal ook op dit vlak een onwaarschijnlijk doorzettingsvermogen. Saskia klom in de pen naar het NHG en Willem bleef aan de bel trekken bij collega-artsen. Uiteindelijk werd de praktijk alsnog opgenomen in het reguliere zorgsysteem. Een spectaculaire groei volgde, met meerdere artsen die ruim 4000 patiënten bedienden. Waarvan nog steeds veel met een migratie-achtergrond.

Rots in de branding van de Kruispost

Na zijn pensionering startte dokter Venneman direct bij Stichting Kruispost Amsterdam. Hij zette voort waar hij zijn hele leven al voor geknokt heeft: zorg verlenen aan iedereen die elders geen voet aan de grond krijgt. Inmiddels werkt hij al 16 jaar lang bij Stichting Kruispost, elke woensdagochtend en elke vrijdagmiddag. Vrijwel zonder uitzondering, want langer dan 1 week op vakantie gaan doet hij liever niet. Op de dagen dat hij werkt, verzamelt zich vaak een groep patiënten bij de Kruispost die weigert andere artsen te zien dan ‘dokter Venneman’. In Willem Venneman heeft men een rotsvast vertrouwen!

Wij zijn trots dat de Coadjutor van de Johanniter Orde in Nederland de Medaille van Sint Jan tijdens de Lustrum Ridderdag van de Johanniter Orde in Nederland heeft uitgereikt aan dokter Venneman. Een mooie blijk van de waardering voor zijn zorg, zijn inzet, en zijn daden van oprechte naastenliefde.