Home > Nieuws > Voor ouders met een beperking: Gezinsvakanties

Voor ouders met een beperking: Gezinsvakanties

20 augustus 2024

Stichting Johanniter Nederland introduceert een oplossing voor gezinnen waarbij een van de ouders een beperking heeft: de Johanniter Gezinsvakantie. Een vakantie plannen onder dergelijke omstandigheden kan complexer zijn dan je denkt. Vaak is de partner die geen beperking heeft de primaire verzorger. Dat betekent dat een traditionele vakantie soms meer op werk kan lijken dan op ontspanning.

De Johanniter Gezinsvakantie is ontworpen om deze last te verlichten door elk gezin te koppelen aan een groep vrijwilligers. De vrijwilligers bieden ondersteuning, waardoor heel het gezin de kans krijgt om te ontspannen en te genieten van hun tijd samen. Gezinnen die thuiszorg ontvangen, kunnen met thuiszorgorganisaties ter plaatse in overleg. Vrijwilligers verlenen immers geen thuiszorgdiensten.

Dit najaar, van 26 oktober tot en met 3 november 2024, zal de eerste Johanniter Gezinsvakantie plaatsvinden in Villapark Ehzerburg in Almen. Het park biedt ruimte aan drie gezinnen, die kunnen rekenen op de zorg van een groep van vier vrijwilligers. Met een startprijs van €750 per gezin, biedt dit initiatief een betaalbare optie voor een zorgeloze vakantie. De focus ligt op familie, ontspanning en het creëren van blijvende herinneringen.

Met de Johanniter Gezinsvakantie laat Johanniter Nederland zien dat er nog veel meer manieren zijn waarop gemeenschapszorg en vrijwilligerswerk samen kunnen komen om een positieve impact te hebben op het leven van mensen.